1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Probleem met BKR registratie

Problemen met afbetalen in het verleden

Als u in het verleden een lening hebt gehad en problemen hebt gehad met het betalen van de aflossing of u hebt in het verleden rekeningen niet betaald dan krijgt u een BKR registratie in uw dossier. Een groot deel van de geldverstrekkers hebben echter een probleem met BKR registratie van hun nieuwe klanten.

Dit houdt in dat ze in het verleden problemen hebben gehad met het afhandelen van een lening of het betalen van rekeningen en hierdoor loopt de geldverstrekker wellicht risico. De geldverstrekker kan zelfs een nieuwe lening weigeren te verstrekken aan de klant vanwege het probleem met BKR registratie.

Heeft u een probleem met BKR registratie dan kunt u terecht bij bedrijven die niet aangesloten zijn bij het BKR. Deze bedrijven toetsen namelijk niet bij het BKR en zullen dus ook minder waarde hechten aan uw financiële verleden. Deze leningen zijn echter vaak een stuk duurder vanwege het hogere risico dat deze geldverstrekkers lopen.

Wat is een BKR registratie?

Het BKR is de afkorting voor het Bureau Krediet Registratie. Het Bureau Krediet Registratie is een instelling die van iedere persoon in Nederland dossiers bijhoudt als ze gebruik maken van een vorm van krediet. Er zijn verschillende vormen van krediet waardoor u een dossier kunt hebben bij het BKR, denk bijvoorbeeld aan:

  •     Creditcard
  •     Lening
  •     Uitgestelde betaling
  •     Rood staan op betaalrekening

Al deze vormen van krediet zorgen ervoor dat er een dossier over u wordt gemaakt bij het Bureau Krediet Registratie. Dit wordt niet alleen gedaan om een overzicht te hebben van wie er allemaal gebruik maakt van welk krediet maar ook om de consument tegen zichzelf in bescherming te nemen.

Als een consument namelijk een lening wil afsluiten of bijvoorbeeld een hypotheek wil afsluiten dan zal de geldverstrekker altijd een toetsing doen bij het Bureau Krediet Registratie. De geldverstrekker krijgt hiermee een inzicht in het financiële verleden van de nieuwe klant.